Duiken in India

Alle verouderde onderwerpen komen hier terecht. Ze kunnen enkel nog gelezen worden.

Duiken in India

Berichtdoor Francesco » 3 mei 2007 19:12

Ja mensen het is me gelukt, ik heb mijn duikbril niet voor niks meegesleurd. India heeft een eigen oceaan dus 'ergens' zou er wel een visje te bezichtigen zijn, dacht ik. Maar omdat de Malediven en de Andaman-eilanden net iets te ver/te duur waren, viel de keuze op Goa. Vliegtickets geboekt, nu nog een duikcentrum. Tegenslag: ze kennen daar ook iets als 'den bloei': gedurende 5 maanden per jaar zie je daar niks. Normaal is het tot einde april goed te doen, maar dit jaar.. (uitzonderlijk warm, al wat pre-monsoon onweer gehad; de gazetten staan ook hier vol van de klimaatsveranderingen, en het is geen ijstijd die wordt verwacht hoor!) dit jaar zijn de plaatselijke duikcentra al dichtgegaan vanaf half april.
Maar vanuit Goa (600 km zuidelijker dan Pune) kan je nog iets zuidelijker gaan (220 km met de auto; airco af want de divemaster had al een sinusitis) tot in Murdeshwar, vandaar wordt gevaren naar de kust van het (ontoegankelijke) Pigeon Island. De enige vogels die ik daar gezien heb waren volgens mij visarenden, maar we gaan hier geen pluimen klieven hee.
Op 2 dagen 5 duiken gedaan, met telkens ca 3 kwartier tussen want de boot was niet echt een aangename verblijfplaats (een soort kano met buitenboordmotor en binnenin een laag afschuwelijk stinkend water, daar zit je dan met je voeten in. Wordt normaal gebruikt om te vissen, je ziet het er ook aan: overal verroeste haken om de netten aan vast te maken. Kleed je maar om, terwijl dat bootje schommelt op de branding want je wil niet te ver palmen natuurlijk). de duiken waren echter zeer ondiep (9 tot 18 m) dus zelfs met 90 min bleven we ruim binnen de veiligheidscurve (moest wel: we waren maar met 2, zuurstof: nooit van gehoord, decokamer? waar zouden ze dat hebben?) En het licht was natuurlijk fantastisch (met de zon bijna loodrecht op het oppervlak). Watertemperatuur 32°C, lekker koel want op de boot (onder het zeiltje) was het 55°. 'k Heb me verbrand aan mijn horloge (afgespoeld en dan laten drogen in de zon, onze pa zou zeggen moet ge daarvoor zolang naar school zijn gegaan?) maar ik wou het niet laten vallen in die drab.
Wat hebben we gezien? In feite niks spectaculairs, maar toch genoeg om ons niet te vervelen. In totaal een stuk of 30 murenen (groene-, witoog- en 'honeycomb' (honingraat?)) waaronder een paar serieuze kleppers zo dik als mijn kuit, een paar prachtige spiny lobster, een schorpioenvis (en ik de rest van de duik maar denken dat ik een steenvis had ontdekt), joekels van groupers, vrij grote koffervissen, wat symbiosevissen (en soms heel even de bijhorende blinde garnaal), een paar mooie (maar niet al te grote) tafelkoralen, enkele jonge barracuda's, een enorme school halfwas horsmakrelen, fluitvissen (elke duik), wat snappers, zeekomkommers, en een (1) klein krabje. Het mooiste: de naaktslakken, het vreemdste: een soort 'urchins' (zeeëgels) maar met zuignappen ipv stekels, die ze gebruiken om zich met schelpen en stenen te camoufleren (zoals bij ons een hooiwagenkrab, maar dan met de vorm en omvang van een deftig boerenbrood), het verrassendste: af en toe wat felgele mini-koffervisjes, nauwelijks 3 cm groot en zo nieuwsgierig dat ze soms op 30 cm van mijn duikbril kwamen! Dan doe je spontaan een geforceerd apneeke hoor. En de apotheose kwam 2 keer net op het nippertje: een tiental cobia's (ziet er een beetje uit als een jonge haai, ca 2 meter, geweldig zicht!), telkens op dezelfde plek, leken het moment van OSB-oplaten af te wachten om rond ons te komen spelen. Wij dus stil (want zuinig) de duik zo lang mogelijk proberen te rekken natuurlijk.
En voor de liefhebbers: een aantal vliegtuigbommen en torpedo's: de Indische luchtmacht gebruikt een annexe van het eiland als doelwit; vandaar dat je niet mag aanmeren want soms valt er wel eens eentje op het droge, die niet altijd direct ontploft: er wonen naar het schijnt wat onvrijwillige ontmijners (met sik en hoeven) op het eiland maar die zijn niet al te ijverig zei men mij. De warmte warschijnlijk :roll: .
Samengevat: de moeite waard maar niet als je speciaal daarvoor vanuit Europa moet komen, maar wel een idee voor een gecombineerde vakantie (na een paar dagen in het binnenland is alleen het vooruitzicht om in het water te gaan al genoeg om te lekkerbekken).
Ga dan eerst (tussen oktober en maart, maar de rest van het jaar blijf je hier eigenlijk beter weg) een paar dagen in Goa wennen aan de cultuur en het klimaat en doe daar een paar plaatselijke duiken. Dan trek je met de trein noord- of oostwaards om wat van het binnenland te zien (de Ghats, of noordelijker Gujarat met zijn wildreservaten, of Uttar Pradesh (Taj Mahal!), misschien Delhi als je dat interesseert. Daarna vliegtuig naar Mangalore, vandaar (trein/directbus) naar Murdeshwar voor een paar duiken op Pigeon Island, en dan via Mangalore terug naar Bangalore waar je je retourticket (met wat geluk gekocht voor rond de 500€!)opgebruikt naat Amsterdam. Je hebt zo toch veel afwisseling gezien voor relatief weinig geld en verplaatsingen. En voor niet teveel extra centjes toch redelijk aangenaam gedoken.
Aftellen tot Pasen.
Francesco

Re: Duiken in India

Berichtdoor Peter » 3 mei 2007 22:27

Francesco schreef:Ja mensen het is me gelukt, ik heb mijn duikbril niet voor niks meegesleurd. India heeft een eigen oceaan dus 'ergens' zou er wel een visje te bezichtigen zijn, dacht ik. Maar omdat de Malediven en de Andaman-eilanden net iets te ver/te duur waren, viel de keuze op Goa. Vliegtickets geboekt, nu nog een duikcentrum. Tegenslag: ze kennen daar ook iets als 'den bloei': gedurende 5 maanden per jaar zie je daar niks. Normaal is het tot einde april goed te doen, maar dit jaar.. (uitzonderlijk warm, al wat pre-monsoon onweer gehad; de gazetten staan ook hier vol van de klimaatsveranderingen, en het is geen ijstijd die wordt verwacht hoor!) dit jaar zijn de plaatselijke duikcentra al dichtgegaan vanaf half april.
Maar vanuit Goa (600 km zuidelijker dan Pune) kan je nog iets zuidelijker gaan (220 km met de auto; airco af want de divemaster had al een sinusitis) tot in Murdeshwar, vandaar wordt gevaren naar de kust van het (ontoegankelijke) Pigeon Island. De enige vogels die ik daar gezien heb waren volgens mij visarenden, maar we gaan hier geen pluimen klieven hee.
Op 2 dagen 5 duiken gedaan, met telkens ca 3 kwartier tussen want de boot was niet echt een aangename verblijfplaats (een soort kano met buitenboordmotor en binnenin een laag afschuwelijk stinkend water, daar zit je dan met je voeten in. Wordt normaal gebruikt om te vissen, je ziet het er ook aan: overal verroeste haken om de netten aan vast te maken. Kleed je maar om, terwijl dat bootje schommelt op de branding want je wil niet te ver palmen natuurlijk). de duiken waren echter zeer ondiep (9 tot 18 m) dus zelfs met 90 min bleven we ruim binnen de veiligheidscurve (moest wel: we waren maar met 2, zuurstof: nooit van gehoord, decokamer? waar zouden ze dat hebben?) En het licht was natuurlijk fantastisch (met de zon bijna loodrecht op het oppervlak). Watertemperatuur 32°C, lekker koel want op de boot (onder het zeiltje) was het 55°. 'k Heb me verbrand aan mijn horloge (afgespoeld en dan laten drogen in de zon, onze pa zou zeggen moet ge daarvoor zolang naar school zijn gegaan?) maar ik wou het niet laten vallen in die drab.
Wat hebben we gezien? In feite niks spectaculairs, maar toch genoeg om ons niet te vervelen. In totaal een stuk of 30 murenen (groene-, witoog- en 'honeycomb' (honingraat?)) waaronder een paar serieuze kleppers zo dik als mijn kuit, een paar prachtige spiny lobster, een schorpioenvis (en ik de rest van de duik maar denken dat ik een steenvis had ontdekt), joekels van groupers, vrij grote koffervissen, wat symbiosevissen (en soms heel even de bijhorende blinde garnaal), een paar mooie (maar niet al te grote) tafelkoralen, enkele jonge barracuda's, een enorme school halfwas horsmakrelen, fluitvissen (elke duik), wat snappers, zeekomkommers, en een (1) klein krabje. Het mooiste: de naaktslakken, het vreemdste: een soort 'urchins' (zeeëgels) maar met zuignappen ipv stekels, die ze gebruiken om zich met schelpen en stenen te camoufleren (zoals bij ons een hooiwagenkrab, maar dan met de vorm en omvang van een deftig boerenbrood), het verrassendste: af en toe wat felgele mini-koffervisjes, nauwelijks 3 cm groot en zo nieuwsgierig dat ze soms op 30 cm van mijn duikbril kwamen! Dan doe je spontaan een geforceerd apneeke hoor. En de apotheose kwam 2 keer net op het nippertje: een tiental cobia's (ziet er een beetje uit als een jonge haai, ca 2 meter, geweldig zicht!), telkens op dezelfde plek, leken het moment van OSB-oplaten af te wachten om rond ons te komen spelen. Wij dus stil (want zuinig) de duik zo lang mogelijk proberen te rekken natuurlijk.
En voor de liefhebbers: een aantal vliegtuigbommen en torpedo's: de Indische luchtmacht gebruikt een annexe van het eiland als doelwit; vandaar dat je niet mag aanmeren want soms valt er wel eens eentje op het droge, die niet altijd direct ontploft: er wonen naar het schijnt wat onvrijwillige ontmijners (met sik en hoeven) op het eiland maar die zijn niet al te ijverig zei men mij. De warmte warschijnlijk :roll: .
Samengevat: de moeite waard maar niet als je speciaal daarvoor vanuit Europa moet komen, maar wel een idee voor een gecombineerde vakantie (na een paar dagen in het binnenland is alleen het vooruitzicht om in het water te gaan al genoeg om te lekkerbekken).
Ga dan eerst (tussen oktober en maart, maar de rest van het jaar blijf je hier eigenlijk beter weg) een paar dagen in Goa wennen aan de cultuur en het klimaat en doe daar een paar plaatselijke duiken. Dan trek je met de trein noord- of oostwaards om wat van het binnenland te zien (de Ghats, of noordelijker Gujarat met zijn wildreservaten, of Uttar Pradesh (Taj Mahal!), misschien Delhi als je dat interesseert. Daarna vliegtuig naar Mangalore, vandaar (trein/directbus) naar Murdeshwar voor een paar duiken op Pigeon Island, en dan via Mangalore terug naar Bangalore waar je je retourticket (met wat geluk gekocht voor rond de 500€!)opgebruikt naat Amsterdam. Je hebt zo toch veel afwisseling gezien voor relatief weinig geld en verplaatsingen. En voor niet teveel extra centjes toch redelijk aangenaam gedoken.

Het klinkt allemaal alvast stukken aangenamer dan een kille donkere groeve met wat gedumpte roest hier in de Ardennen :lol:

Amuseer je nog in Pune - iedereen van Salvanos leest met meer dan enige belangstelling mee.
Peter
Site Admin

Berichtdoor Ludo » 3 mei 2007 23:27

Peter schreef:Het klinkt allemaal alvast stukken aangenamer dan een kille donkere groeve met wat gedumpte roest hier in de Ardennen :lol:

Look who's talking.

Hoe kan jij dat weten als je telkens knus bij een koffie in de kantine, bar, ... ?

Doet mij denken aan : "de beste stuurlui ..."
Ludo

Berichtdoor Alex » 4 mei 2007 9:46

Ergens op een forum had iemand het over watjes... :P
Alex

Berichtdoor Peter » 4 mei 2007 10:26

Alex schreef:Ergens op een forum had iemand het over watjes... :P

Ik las het. Ter compensatie: ik douche altijd koud (gemeend) :P
Laatst bijgewerkt door Peter op 4 mei 2007 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Peter
Site Admin

Berichtdoor Peter » 4 mei 2007 13:25

Ludo schreef:
Peter schreef:Het klinkt allemaal alvast stukken aangenamer dan een kille donkere groeve met wat gedumpte roest hier in de Ardennen :lol:

Look who's talking.

Hoe kan jij dat weten als je telkens knus bij een koffie in de kantine, bar, ... ?

Doet mij denken aan : "de beste stuurlui ..."

Alhoewel ik idd geen persoonlijke onderwater ervaring heb met de Waalse groeves, heb ik na 7 jaar toch al een stevige dosis verhalen live gehoord en eea gezien.

En ik was er ook frequent bij als toenmalig beginnende duikers als bv Nathalie trillend en serieus verkleumd met een natpak uit een ijskoude 5°C put kropen, waar ze bij minder dan 30 cm zicht zowat niks gezien hadden.

De Oosterschelde, Opprebais: ik kan het plezier eraan perfect begrijpen.
Maar er zijn beslist groeves waar er maandenlang (of gewoon de-facto) bitter weinig te zien valt en duikers alleen naartoe gaan -bij gebrek aan beter water in de buurt en/of voor een kick.

:idea: Ik denk trouwens dat ik op een heel ander vlak enig krediet verdien: mijn duik-gerelateerde volhoudendheid in alle weer boven water.

Hoeveel van jullie liefhebbende echtgenoten/echtgenotes/partners sleepten zich 7 jaar lang van duikplaatst tot duikplaats, met als ultieme plezier het zorgvuldig bewaren van de autosleutels vd duikende clubleden?
Er is zo'n spreekwoord over "liefde en blind", dat laatste had waarschijnlijk niets met slecht zicht onderwater te maken :wink:

Eric heeft trouwens ook nog altijd een hekel aan koud water, en ik kan het weten 8)
Peter
Site Admin

Berichtdoor Ludo » 4 mei 2007 18:50

Ter compensatie: ik douche altijd koud (gemeend)

Hij (ik bedoel Eric hé) staat dus niet bij jou onder de douche ??

In ieder geval wil ik hierbij toch een welgemeend dankwoordje doen voor de beste sleutelbewaarder van Antwerpen en omstreken.

Danke Peter :wink:
Ludo

Berichtdoor Peter » 4 mei 2007 19:12

Ludo schreef:
Ter compensatie: ik douche altijd koud (gemeend)

Hij (ik bedoel Eric hé) staat dus niet bij jou onder de douche ??

In ieder geval wil ik hierbij toch een welgemeend dankwoordje doen voor de beste sleutelbewaarder van Antwerpen en omstreken.

Danke Peter :wink:

Eric (waarsch na 20j in weinig smakelijk water te plonzen voor zijn werk) beleeft echt weinig plezier aan koud water. Ik kom meestal naar Leuven, dus veel plezier onder mijn koude douche heeft hij hier nog niet gehad 8)

Mijn koude douche is trouwens een restant van mijn Spartaanse opvoeding: "daar word je sterk van" beweerde mijn moeder 30j geleden.
Ze loog.

Geen dank voor het sleutelbewaarschap: ik was er al die jaren steeds graag bij. Misschien lijk ik trekjes van een duik-groupie te vertonen, maar jullie zijn gewoon een hele sympathieke groep mensen.

Tenslotte kon ik hier op 5 min vandaan ook gaan plonzen bij een AVOS duikschool, maar de sfeer bij Salvanos bleek een 'je ne sais quoi' te bezitten :wink:
Peter
Site Admin

zelfkastijding

Berichtdoor Francesco » 4 mei 2007 22:05

een kouwe douche is het slechtste dat je kan doen voor je spieren en gewrichten, :!: stop daarmee :!: . Goed voor de bloedsomloop wordt gezegd, dat kan ik bevestigen noch ontkennen. Maar zelf heb ik last van krakende (en pijnlijke) gewrichten, vooral 's ochtends, ik douche dan ook altijd zo heet mogelijk. En mijn huisgenoten kunnen het weten: heet is ook echt HEET. Het helpt want als ik eens geen tijd heb, kom ik op het werk als een oud manneke uit mijn auto gesukkeld.
Probeer maar eens recht uit uw bed een kouwe douche en dan gaan joggen, als je niet terugkomt met een spierscheur heb je veel geluk gehad.
Bij het in de winter naar Opprebais rijden zet ik de warmeluchtblazer keihard (het is dan echt 'om dood te vallen'), ik vind het dan ook niet echt gezellig daarna een half uur op die winderige parking te staan, dan is het effect weg. Ik probeer zo opgewarmd mogelijk het water in te gaan, niet omdat ik kou vrees maar om gewrichtspijn (en spierkramp, nog zo een kruis) te vermijden. Dan ben ik maar een watje.
Daarvoor is het hier wel goed: nog niks geen last. Maar ik mis de OS wel, en soms ook den Tempo.
Aftellen tot Pasen.
Francesco

Re: zelfkastijding

Berichtdoor Ludo » 4 mei 2007 23:09

Francesco schreef: ik vind het dan ook niet echt gezellig daarna een half uur op die winderige parking te staan, dan is het effect weg. Ik probeer zo opgewarmd mogelijk het water in te gaan

Francesco, als je wil : ik heb een droogpak te koop.

En aangezien 't geen nieuw meer is, voor een zeer goed prijske !
Ludo

Berichtdoor Francesco » 5 mei 2007 17:50

hoeveel lekken zijn er in?
Aftellen tot Pasen.
Francesco

Berichtdoor Ingrid » 5 mei 2007 21:25

Hmmmm, mooi duikverhaal. wou dat ik erbij was. alhoewel: 55°C onder een zeiltje?
dan ben ik maar een watje.
Ingrid

Berichtdoor Ludo » 5 mei 2007 22:28

Francesco schreef:hoeveel lekken zijn er in?

Geen enkel.
Alleen is mijn leiding ontploft !

Maar pak wordt te klein voor mij. Pakken krimpen precies ? :wink:

En ja ook al veel mee gedoken : werd eens tijd voor iets nieuws.

In ieder geval ideaal om te leren droogduiken en dan kan je meteen een watje worden :lol:
Ludo

uw droogpak is OK... voor een ander

Berichtdoor Francesco » 26 juni 2007 16:19

Ge moogt het houden, ik heb liever wat bredere schouders en vooral wat kortere pijpen zoals Eric ondertussen weet :-) . Dus als er ergens een droogpak is voor ne korte gestuikte (bvb te klein voor ne nog gestuiktere...): 1m75, en redelijk in 't vlees, kortom ideale maten (incl nen 42 maar als de rest OK is kan ik dat eventueel laten aanpassen). Snijbonen zich onthouden dus.
Aftellen tot Pasen.
Francesco

Weeral: Duiken in India

Berichtdoor Francesco » 4 november 2008 16:54

We zijn dus naar Goa geweest. Om te duiken dat spreekt, nu eens in Goa zelf (ipv vorige keer in Karnataka). 10 duiken op 5 dagen, telkens tussen 55 en 80 min (wegens tussen 5 en 15 m, en te koppig om met meer dan een halve fles boven te komen). Meestal wel de moeite, maar nooit waaw. Zicht te vergelijken met Opprebais op een redelijk goeie dag (een meter of 5 dus).De normale zuiderse vissen, alleen wat minder dan in Egypte en tegen een bruine achtergrond , eens iets anders. Voordeel ge ziet ook de blauwe vissen eens ;-) ). Zeer weinig koraal, geen anemonen. Veel verzanding. We kwamen iets te vroeg voor het topseizoen ('t is te zeggen de monsoon was wat laat gestopt) maar volgens divemasters hadden we over het algemeen toch niet echt tegenslag gehad.
Verrassingen: 1 dooie schildpad, 1 dooie hondshaai, en een (levend) koppeltje sepia's (een kwartier gevolgd, niet gelogen. Ze vroegen op den duur of we mee er ene gingen drinken maar we hadden gene dorst :lol: ). Maar hoewel we hadden afgesproken voor 's anderendaags, kwamen ze niet opdagen. Volgende keer toch maar mee gaan?) Hier en daar een murene maar niet te groot. Wel redelijk wat spiny lobster, soms precies Wemeldinge-statie met zijn kreeften. Nog nooit zo veel schorpioenvissen gezien ook, maar misschien ben ik eindelijk aan het leren hoe ze er uit zien ( of ze zijn minder bang van mij navenant ik ouwer en lelijker wordt, wie weet). Hier en daar een krab (soms mooi gekleurd/gebandeerd, en lekker strijdlustig als ge ze uit een dwarrelnet wilt halen), maar voor de rest weinig bodemleven op de symbiosegarnalen en hun vissebroeders na. Niet om over naar huis te schrijven (daarom post ik het hier) maar zeker de moeite om te gaan. De betaalbare duikplaatsen heb ik dus gehad, nu nog de Andamans en Lakshadweep. Sponsors gezocht.
Aftellen tot Pasen.
Francesco

Volgende

Keer terug naar Afgesloten onderwerpen