Maar vanuit Goa (600 km zuidelijker dan Pune) kan je nog iets zuidelijker gaan (220 km met de auto; airco af want de divemaster had al een sinusitis) tot in Murdeshwar, vandaar wordt gevaren naar de kust van het (ontoegankelijke) Pigeon Island. De enige vogels die ik daar gezien heb waren volgens mij visarenden, maar we gaan hier geen pluimen klieven hee.
Op 2 dagen 5 duiken gedaan, met telkens ca 3 kwartier tussen want de boot was niet echt een aangename verblijfplaats (een soort kano met buitenboordmotor en binnenin een laag afschuwelijk stinkend water, daar zit je dan met je voeten in. Wordt normaal gebruikt om te vissen, je ziet het er ook aan: overal verroeste haken om de netten aan vast te maken. Kleed je maar om, terwijl dat bootje schommelt op de branding want je wil niet te ver palmen natuurlijk). de duiken waren echter zeer ondiep (9 tot 18 m) dus zelfs met 90 min bleven we ruim binnen de veiligheidscurve (moest wel: we waren maar met 2, zuurstof: nooit van gehoord, decokamer? waar zouden ze dat hebben?) En het licht was natuurlijk fantastisch (met de zon bijna loodrecht op het oppervlak). Watertemperatuur 32°C, lekker koel want op de boot (onder het zeiltje) was het 55°. 'k Heb me verbrand aan mijn horloge (afgespoeld en dan laten drogen in de zon, onze pa zou zeggen moet ge daarvoor zolang naar school zijn gegaan?) maar ik wou het niet laten vallen in die drab.
Wat hebben we gezien? In feite niks spectaculairs, maar toch genoeg om ons niet te vervelen. In totaal een stuk of 30 murenen (groene-, witoog- en 'honeycomb' (honingraat?)) waaronder een paar serieuze kleppers zo dik als mijn kuit, een paar prachtige spiny lobster, een schorpioenvis (en ik de rest van de duik maar denken dat ik een steenvis had ontdekt), joekels van groupers, vrij grote koffervissen, wat symbiosevissen (en soms heel even de bijhorende blinde garnaal), een paar mooie (maar niet al te grote) tafelkoralen, enkele jonge barracuda's, een enorme school halfwas horsmakrelen, fluitvissen (elke duik), wat snappers, zeekomkommers, en een (1) klein krabje. Het mooiste: de naaktslakken, het vreemdste: een soort 'urchins' (zeeëgels) maar met zuignappen ipv stekels, die ze gebruiken om zich met schelpen en stenen te camoufleren (zoals bij ons een hooiwagenkrab, maar dan met de vorm en omvang van een deftig boerenbrood), het verrassendste: af en toe wat felgele mini-koffervisjes, nauwelijks 3 cm groot en zo nieuwsgierig dat ze soms op 30 cm van mijn duikbril kwamen! Dan doe je spontaan een geforceerd apneeke hoor. En de apotheose kwam 2 keer net op het nippertje: een tiental cobia's (ziet er een beetje uit als een jonge haai, ca 2 meter, geweldig zicht!), telkens op dezelfde plek, leken het moment van OSB-oplaten af te wachten om rond ons te komen spelen. Wij dus stil (want zuinig) de duik zo lang mogelijk proberen te rekken natuurlijk.
En voor de liefhebbers: een aantal vliegtuigbommen en torpedo's: de Indische luchtmacht gebruikt een annexe van het eiland als doelwit; vandaar dat je niet mag aanmeren want soms valt er wel eens eentje op het droge, die niet altijd direct ontploft: er wonen naar het schijnt wat onvrijwillige ontmijners (met sik en hoeven) op het eiland maar die zijn niet al te ijverig zei men mij. De warmte warschijnlijk
Samengevat: de moeite waard maar niet als je speciaal daarvoor vanuit Europa moet komen, maar wel een idee voor een gecombineerde vakantie (na een paar dagen in het binnenland is alleen het vooruitzicht om in het water te gaan al genoeg om te lekkerbekken).
Ga dan eerst (tussen oktober en maart, maar de rest van het jaar blijf je hier eigenlijk beter weg) een paar dagen in Goa wennen aan de cultuur en het klimaat en doe daar een paar plaatselijke duiken. Dan trek je met de trein noord- of oostwaards om wat van het binnenland te zien (de Ghats, of noordelijker Gujarat met zijn wildreservaten, of Uttar Pradesh (Taj Mahal!), misschien Delhi als je dat interesseert. Daarna vliegtuig naar Mangalore, vandaar (trein/directbus) naar Murdeshwar voor een paar duiken op Pigeon Island, en dan via Mangalore terug naar Bangalore waar je je retourticket (met wat geluk gekocht voor rond de 500€!)opgebruikt naat Amsterdam. Je hebt zo toch veel afwisseling gezien voor relatief weinig geld en verplaatsingen. En voor niet teveel extra centjes toch redelijk aangenaam gedoken.